Thursday, January 31, 2008

Inspiration och byråkratihelvete

Idag har jag suttit på en sten i solen och druckit kaffe ur en termos medan Bebis sov i vagnen. Inte. Men jag skulle kunna ha gjort det. Det går ju faktiskt att skapa sina egna små guldstunder, det gäller bara att ta vara på möjligheterna. Tanken är att jag ska försöka bli bättre på det. Alltså; kaffe i termos nästa gång jag tar en promenad i fint väder.

Helgen som var gick i samma anda. Nödvändig energipåfyllnad med hotstone-massage, bastubad och lyxig tryffel med kanelsmak. Som vi behövde det. Det kostade visserligen dryga tusenlappen och var inte helt lätt att koppla bort Bebis, men det var absolut värt alltihop. Jag önskar bara att vi hade möjlighet att unna oss det varje månad. Kroppen och själen skulle behöva det. Men ett meditationsaltare i sovrummet är på gång, och ljus och scrubkräm ska inhandlas till duschen så att den som vill kan ha sitt eget budgetspa när andan faller på. Inspirationen är tillbaka.

Och så har vi varit och plåtat oss inför kommande föräldratidningsartikel i en trägolvsbelagd fotostudio på söder. Fotografen var befriande flummig och jag önskar med stor avundsjuka att jag hade hans jobb. Tänk att få pyssla med något man brinner för, och dessutom få betalt för det. Jag fattar att man måste slita rätt hårt för att få sin egen söderstudio, men ändå - drömtillvaro.

Dagens post innehöll ett helt lass med byråkrati som jag inte vet om jag ska skratta eller gråta åt. Vad är det för samhälle vi lever i egentligen? Vi är fast i ett helt befängt system med blanketter som ska fyllas i för att kunna fylla i nästa blankett som ska ligga till grund för nästa blankett som ska styrka nästa… Det enklaste lilla myndighetsärende försvåras in i absurdum och till slut har man glömt bort vad det egentligen var man ville, eller så skiter man i alltihop innan man ens har börjat. Varför kan man inte bara göra livet lite enklare för folk istället? Det är nog svårt som det är. Vi behöver inte CSN:s idiotregler eller Försäkringskassans kärringar. Och jag vill inte behöva välja mellan trettioåtta olika pensionsfonder – visa mig en som är bra bara så tar jag den. För bövelen!

No comments: