Saturday, January 19, 2008

En hyfsat ovanlig lördag

Igår pratade vi om att det är okej och till och med coolt att vara lite "grabbig" - så länge man inte är flata. Då blir det plötsligt något annat. Så dumt, men det är sånt som gör det svårt att vara öppen och stolt. Jag önskar att jag var modigare, men det är jag inte. Fast jag hade i alla fall på mig det regnbågsfärgade "komma-ut-svettbandet" när jag tränade sist. Ett litet statement för mig själv om inte annat.

Dagens informationsträff inför sonens skolval till sexan kändes hoppfull men fick mig att minnas läskiga saker som vår finsktalande slöjdlärare Paul som hängde upp bråkiga barn på klädkrokarna, den inbakade torsken vi skulle göra på hemkunskapen, och den lila ordlistan från 1971 där ordet bolsjevik betyder "kommunistisk arbetare"...

På Kungsholmen finns ett café som heter Ilcaffé. Mycket god latte, men onödigt kladdiga bullar på det stället. Fina vännen berättade om sin handledarkurs där hon får lära sig att ta vara på det positiva istället för att fokusera på det negativa, och att problemet ofta ligger hos en själv. Själv njöt jag av att få komma in till stan en stund och konstaterade att det är bättre att försöka se ett beteende utifrån situationen, istället för att göra det till ett allmänt faktum. Han är inte dum, han gjorde bara en dum sak därför att han inte kunde annat i just den situationen. Men han måste förstås ändå stå för sina handlingar. Så.

Frun är ute och dricker vitt vin, och damn vad det blåser ute. Mofflar Brie och eldar i fejkkaminen för att hålla värmen och hoppas att Bebis inte ska vakna fler gånger den här kvarten. Hon har börjat krångla på nätterna igen och jag måste tänka på fyrkantens alla sidor för att inte förlora mig i grubbel. Det var gratiskuratorn som tipsade om det, men det funkar sådär om jag ska vara ärlig.

2 comments:

ajja said...

Det låter som en ganska okej grej att göra. Tänka fyrkant. För mig skulle det iof slå fel, jag skulle förmodligen anv mig av det i minsta lilla sen.

Ammar du? Eller har ni ersättnings så båda kan vara lika delaktiva?

Bara jag said...

Fyrkanten funkar sådär, men tanken är ju god i alla fall...

Jag ammar, men försöker sluta. Men Bebis tar inte flaska så det är lite meckigt med den biten. Det gör också att jag måste ta den stora biten när det gäller mat och nätter. Tack och lov gillar hon burkvarianten av pasta och broccoli på dagarna så där kan vi numera vara två om saken.