Tuesday, February 26, 2008

Pannkaksstrul

Men för faan. Äggen är slut och jag har redan gjort resten av pannkakssmeten.

(jävlars skitoflyt)

Så vad gör jag? Rotar fram Bonniers stora, slår upp receptet på fraspannkakor och börjar röra ihop nya ingredienser i en ny bunke. Jag menar, frasvåfflor kan ju göras utan ägg då borde det rimligtvis vara samma lika med fraspannkakor. Men nähejdå. När jag börjar närma mig slutet på listan visar det sig att det ska vara äggjävlar i den smeten också! Jag inser förstås att jag borde ha läst igenom receptet ordentligt innan jag började hälla ihop grejerna, men jag trodde faktiskt att det var samma sak.

Okej. Klockan börjar närma sig halv två och sonen är hungrig. Jag har lovat honom pannkakor så nu ska han banne mig få det också. Fixar om den första smeten (som är gjord på hälften vetemjöl och hälften grahamsmjöl, för nyttighetens skull) till frasvåffelsmet och tänker att det kanske kan funka att hälla den i stekpannan istället för i våffeljärnet... Det gjorde det inte.

Faaan. Hur svårt ska det egentligen behöva vara? Tålamodet är slut och båda smetarna åker i avloppet. Ny smet. Frasvåffelsmet på vetemjöl. Varsågod min son, lunchen är serverad. Säger du ett endaste knyst om att det inte är pannkakor åker både du och våffelhögen ut i regnet för resten av dagen.

Idag är Mamman trött och irriterad.

No comments: